Rullstolsbasket SM-omgång Final - 2008

Norrbacka HIF tog brons säsongen 2007/2008
Norrbacka HIF spelade semifinal mot Norrköping Dolphins den 19 april. En dålig uppvärmning med materialproblem lade grunden för en usel förstaperiod som slutade med en Dolphins ledning med 18-10. Den dåliga starten smittade över till andra perioden och i halvtid stod det 40-18. Under de två första perioderna har allt fungerat för Dolphins medans inget har klaffat för Norrbacka. Efter halvtid samlar Norrbacka sig och vinner tredje perioden med hela 2-17. Resultatet är 42-35 till Dolphins efter tre perioder. I fjärde perioden närmar sig Norrbacka sakta men säkert. Med två minuter kvar har Norrbacka ätit upp underläget till endast två poäng, 49-47. Trots en mycket stark fjärde period orkar inte Norrbacka hela vägen och förlorar semifinalen säsongen 2007/2008 med 52-47. I matchen om tredje priset väntar Göteborgs RBK.

Bronsmatchen mot Göteborgs RBK blir en relativt enkel resa som slutar med vinst till Norrbacka HIF med 60-43. Resultatet säsong 2007/2008 blir således en bronsmedalj för Norrbacka HIF:s rullstolsbasketlag.

Pekfingervalsen,
P Uhlen