Rullstolsbasket SM-omgång Final - 2008

Norrbacka HIF kommer att möta Norrköping Dolphins i SM-semifinal
Inte helt överraskande blev det Norrköping Dolphins i SM-semifinal för Norrbacka HIF. Den 19-20 april åker Norrbacka till Göteborg för SM-slutspel och för att försvara SM-Guldet från 2007.

Norrbacka är inte i år favoriter till SM-Guldet. Favoritskapet delas nog mellan Nacka HI och Norrköping Dolphins, med Norrbacka och Göteborg som outsiders. Men som alltid ska alla matcher spelas.

Till slutspelet kommer Norrbacka för första gången på hela säsongen kunna mönstra ett komplett lag. Det kommer att betyda att det finns möjligheter till byten och taktiska förändringar under matcherna i den utsträckning som man vill ska finnas. Laget kommer nu under två veckor kunna förberedda sig på semifinal matchen mot Norrköping precis som man vill. Norrköping som spelat hela säsongen med en helplanspress som varit framgångsrik kommer att möta ett Norrbacka som är förberedda och drillade för att klara av den pressen. Norrbacka är väldigt laddade redan nu och vill ut på banan så fort som möjligt för slaget mot Norrköping.

Om Norrbacka vinner semifinalen väntar segraren Nacka HI och Göteborgs RBK från den andra semifinalen i en final. I den andra semifinalen är Nacka favoriter, men ett varningens finger för Göteborg som spelat bättre och bättre mot slutet av säsongen. Med tre av Danmarks landslagsspelare i laget samt sina egna landslagsspelare kan Göteborg göra livet surt för Nacka. Nacka är dock favoriter och som Ni vet finns det flera fd Norrbacka spelare i Nacka.

Norrbacka HIF ser fram emot SM-final helgen och om laget gör sitt jobb är det inte alls omöjligt att man bärgar ännu ett SM-Guld till Solna. Det skulle i så fall bli klubbens 27 SM-Guld i rullstolsbasket. Ytterligare en Guld-bankett skulle vara helt suveränt!

Pekfingervalsen,

Uppdaterad April 15, 2008