Rullstolsbasket SM-omgång 5 - 2007

Norrbacka tog två segrar av tre i sista SM omgången
Norrbacka säkrade serie segern redan i första matchen mot Nacka under SM omgång fem som spelades i Nackas hemmahall. Norrbacka behövde vinna en av tre matcher under helgen för att säkra serie segern och med det nå fördelen av att välja semifinal motståndare först.

Norrbacka var revansch sugna efter förlusten mot Nacka i Malmö open och var det lag som var mest fokuserad och visade på en utmärkt inställning till matchen. Första perioden vanns med 22-12 efter mycket bra spel i både försvar och anfall. Fortsättningen av matchen blev jämnare men Norrbacka hela tiden i en ledning. Dock lyckades Nacka närma sig på slutet mest kanske pga några olyckliga turn overs. Seger siffrorna skrevs till 67-65 för Norrbacka när röken hade skingrat sig i Nacka sporthall. Att nämna någon spelare före någon annan ska inte göras då detta var en lag seger, game planen följdes bra.

Andra matchen mot Svenska mästarna från 2006 FIFH Malmö är säkert en av Norrbackas bästa matcher denna säsong. Laget spelade lugnt och avslappnat och helt efter den uppgjorda taktiken, Malmö svalde bettet och Norrbacka kunde rycka ifrån i andra perioden. Norrbacka spelade runt hela laget och alla bidrog med sitt under matchen. Kan nämnas att debuterande Sebastian Forsén kanske Sveriges mest lovande basket spelare med klassningspoäng 2 gjorde sina första poäng i sin karriär. Här har Norrbacka och Sverige ett rå ämne som kan bli hur bra som helst och följa i Hussein Haddaris fotspår ut i världen som rullstolsbasketspelare.

Mattias Hackzell gjorde sin bästa match för säsongen och dominerade kraftigt under båda korgarna, kul att se en fokuserad Mattias stänka i 26 poäng. Även Norrbackas andra långa spelare Per Byquist visade framfötterna med bra anfalls spel, Per hade dock vissa problem med Malmös utländska spelare Tomas Hager som är en mycket fysisk spelare och gjorde hela 32 poäng. I den här matchen bidrog även våra skyttar ute på banan med mycket poäng vilket är nyckeln till seger mot Malmö då de har starka inside spelare.

Sista matchen i grundserien spelades mot Nacka och tyvärr kanske inte motivationen efter de två första matcherna och att serie segern var klar bidrog till att Norrbacka inte presterade sin bästa basket. Nacka starka duo som är ursprungligen från Norrbacka Gunnar Berglund och Joakim Gustavsson spelade bra och Nacka vann matchen med 63-57. Nacka ledde i halvlek med 16 poäng och man trodde att det skulle bli en utskåpning som i Malmö Open, men då visade Per Uhlen Norrbacka vägen med att börja spela väldigt aggressivt och fick med sig laget på det. Norrbacka krympte Nackas ledning till 6 poäng vid slutsignalen. I övrigt kan nämnas att Anders Forslund började matchen strålande i anfall, men var har Anders försvars spel tagit vägen inta var det i Nacka sporthall i alla fall. När Anders får ordning och spelar försvars spel som på träningen är han en klar spelare för start femman. Norrbacka spelade återigen runt hela laget för att ge bänken en nyttig erfarenhet för framtiden.

Norrbackas sponsor Hollister besökte helgens evenemang.

Spela boll,

Uppdaterad Mars 19, 2007