Rullstolsbasket SM-omgång 5 - 2008

Norrbacka HIF förlorade 3 matcher under SM omg 5
SM omg 5 som arrangerades i Mässhallen i Norrköping helgen 29-30 mars var ingen höjdar omgång för Norrbacka Rullstolsbasket lag. Man förlorade 3 av 3 matcher. Norrbacka som var klara för semifinal i SM serien åkte till Norrköping med ett lag som var försvagat pga saknaden av flera etablerade spelare som av olika anledningar inte kunde medverka.

Norrbacka började spela mot Göteborg och det var en match som var jämn, med en ledning för Göteborg under hela matchen. Göteborg fick sina båda långa centrar utfoulade i sista perioden, men trots det kunde inte Norrbacka avgöra matchen. Det var ett svaghetstecken från laget som inte kunde, orkade eller förmådde avgöra matchen.
Andra matchen mot Norrköping ska laget bara glömma. Dåligt spel med många turnover och sist men inte minst gick Sebastian Forsén:s rullstol sönder. Det var för Norrbacka som att spela med 4 spelare när Sebastian inte på något vis kunde göra sig själv rättvis.
Helgens tredje match var återigen mot Göteborg. Matchen var mycket lik den första matchen med en ledning för Göteborg i stort sätt hela matchen och en seger för Göteborg med 6 poäng.

Sammanfattningsvis kan sägas att laget kämpade på bra, men den sista ansträngningen och fokuseringen på matcherna saknades. Laget hade nog tankarna lite längre fram (SM slutspelet). Att framhålla någon framför någon annan kanske man inte ska göra en sådan här helg, men jag tycker ändå att Per Byqvist:s spel har blivit mer och mer moget och hans extra skotträning börjar ränta av sig bra. Även Mattias Hackzell får godkänt för ett uppoffrande spel. Niklas Larsson kämpade på bra men lyckades inte spela lika bra som under SM omg 4 då Niklas var mycket bra och var starkt bidragande till segrarna då.

Pekfingervalsen,

Uppdaterad April 15, 2008