Hem Aktuellt Verksamhet Om NHIF Kontakt Shop Sponsorer Länkar

Rullstolsbasket SM-omgång 4 - 2009

Norrbacka basket hade en dålig helg på jobbet vid SM omgång 4 i Malmö.
Norrbacka HIF 26 falldiga Svenska mästare i rullstolsbasket hade en mindre lyckad helg i Malmö. Målet att vinna minst 2 av 3 matcher lyckades man inte ta utan det blev endast en seger mot Eskilstuna och 2 förluster mot Göteborg och Norrköping.

Första matchen mot Eskilstuna vållade inga problem och en klar seger med 67-26 kunde bokföras. Alla spelare var inne på banan och levererade vad de skulle. Nämnas kan Norrbackas "rockies" Patrik Sunden och Joakim Blomqvist gjorde väldigt bra insatser, och det ser bra ut för dem. Mer träning och fler matcher är vad de behöver för sin utveckling.

Andra matchen mot Göteborg som var en mycket viktig match, det blev tyvärr säsongens magplask och förlust med 59-46. Underläge med endast 2 poäng och mycket dåligt skytte efter 20 minuter och förhoppningar om en vändning med ett normalt skytte från spelarna blev bara ett ännu sämre skytte och förlust. Denna match är bara att glömma, bryta ihop och gå vidare.

Sista matchen för helgen mot Svenska mästarna 2008 Norrköping Dolphins kändes väldigt inspirerande för laget och det syntes att det lyste revansch lust i ögonen på alla spelare. Norrköping var ute efter ett klubbrekord med att försöka inkassera 12 raka vinster under en säsong. För Norrbackas del kan man bara konstatera att de lyckades med sina ambitioner, men Norrbacka bjöd upp till stor kamp. Det var ett Norrköping som hade stora besvär med Norrbackas aggresiva zon försvar och när Norrköpings press inte bet kan man tydligt se att de har saker att jobba på. Förlust för Norrbacka med 70-51 vid full tid men efter 20 minuter var matchen helt jämn 28-28. Tredje quartern avgjorde matchen, Norrköping vann den med 26-11. Det var en rättvis seger för Norrköping som är bäst just nu, grattis till 12 raka segern och klubbrekord vi lyfter på hatten och hurrar.

Tyvärr måste man återigen säga att det gråa laget inte håller den kvalité man kan önska från dem. Det saknas tyvärr konsekventa domslut, det som är foul för ena laget är inte det för andra laget, det som är avsiktliga foul för ena laget är det inte för andra laget. Konstigt att man inte tar avblåsningar för när båda bakhjulen är i luften då spelaren har bollen, det är sådant som blåses för tex under paralympics konsekvent, inte något konstigt svensk bedömning. Denna kritik är inte en bortförklaring av förlusten i denna match, Norrköping vann rättvist, men det är ytterst viktigt att det blir rätt för Svensk rullstolsbasket skull.

[ Hem | Aktuellt | Verksamhet | Om NHIF | Kontakt | Shop | Sponsorer | Länkar ]
Uppdaterad Januari 21, 2009