Rullstolsbasket SM-omgång 4 - 2007

Norrbacka Basket vann 3 matcher under SM helgen i Norrköping
Norrbacka basket nådde upp till sitt mål att vinna alla matcher under den fjärde SM omgången i basketligan. Det var ett skade och sjukdoms drabbat Norrbacka som reste ner till Norrköping, då Svante Johansson inte kunde medverka pga. tennisarmbåge och Anders Forslund och Per Uhlen lämnade återbud pga. sjukdom.

Norrbacka började sitt matchande mot GRBK som krossades efter bra försvars spel och snabbt och effektivt anfalls spel. Norrbacka gav aldrig GRBK en chans att komma in i matchen och Patrik Nylander åkte på lay up efter lay up. Slut siffrorna blev till slut 79-31, bästa poäng plockare var Patrik Nylander tätt följd av Per Byquist och Mattias Hackzell.

Andra matchen som Norrbacka spelade var mot Eskilstuna HIF och där var det aldrig något snack om saken Norrbacka ledde matchen från start till slutsignal. Segern blev klara 73-27. Från matchen kan nämnas att Niklas Larsson spelade alldeles utmärkt från sin guard position och slog underbara passningar in till Norrbackas långa spelare som kunde leverera lätta poäng inifrån deras "kontor". Bra skytte var det också från lagkaptenen Stefan Wegeborn som verkligen har sin skott hand het för tillfället. Eskilstuna utvecklas hela tiden och spelare som bröderna Meng kommer i framtiden kunna leverera mycket poäng till sitt lag. Vad man saknar från det unga laget är en stor vilja och ett mycket större hjärta så att man kämpar i 40 minuter.

Norrbackas tredje match var mot hemma laget Norrköping Dolphins som hade laddat laget och Mässhallen med energi. Tyvärr förr Dolphins rann energin ut ur spelarna på ett par minuter då Norrbacka började matchen utmärkt med bra försvars spel som inte tillät Dolphins att komma in under Norrbackas korg, man kan säga att "kiosken var stängd". Detta tvingade Dolphins till skott långt utifrån och med nästan 100% returtagning kunde Norrbacka spela sitt snabba spel som bygger på snabba uppspel och snabba avslut. Den här matchen var det rutinen och kunskapen som slog grepp om Dolphins som inte kom någonstans med sitt lag. Tyckte mig se förtvivlade uttryck från några gamla Dolphins spelare. Mycket bra spelade hela laget men ett stort plus till Nicklas Rossi som fick en roll att spela och gjorde det utmärkt, Nickals Rossis bästa match under sin karriär i Norrbacka. Matchen slutade med seger 70-35 och det kan noteras att Norrbacka verkligen krossade Dolphins, de sista två perioderna som vanns med 22-7 respektive 22-10 visar på att det var ett vältränat lag som möte kanske ett lag som inte orkade hela vägen till slutsignalen.

Nästa omgång av rullstolsbasketligan spelas i Nacka 17-18 mars och där kommer serien att avgöras. Norrbacka behöver vinna en av tre matcher för att vinna ligan och då få fördelen av att välja semifinalmotståndare. Så boka in helgen 17-18 mars och åk ut till Nacka sporthall och heja fram Norrbacka till seriesegern. Norrbacka kommer att ha två glödheta derby matcher mot Nacka och en väldigt tuff match mot FIFH Malmö. Laget behöver allt stöd det kan få från sina egna supporters. De tider som gäller kan Ni läsa på hemsidan under spelprogram SM.

Spela boll,

Uppdaterad Februari 28, 2007