Rullstolsbasket Bordtennis Idrottsskolan Abrahamsdagen

Rullstolsbasket SM-omgång 4 - 2008

Norrbacka gladde med tre segrar i SM-omgång fyra som arrangerades av Nacka HI
Norrbacka HIF:s rullstolsbasketlag börjar hitta rytmen och spelet efter en tid av mindre bra prestationer. Under SM omgång 4 segrade laget i alla tre matcher som spelades i Beckis idrottscenter. Nacka HI stog som värdar och genomförde ett mycket lyckat arrangemang.

Norrbacka började med en seger mot Göteborgs RBK. Segern grundlades i första perioden som vanns med förkrossande 21-5. Efter det var det en ganska lugn väg fram till slutsignalen.
GRBK saknade sin guard och motor i laget Faik Sommarblad och det utnyttjade Norrbacka på bästa vis genom att sätta press på GRBK:s guard som med det fick stora problem att nå sina långa centrar med inside-pass.

Andra matchen mot Eskilstuna HIF luftade Norrbacka bänken hela tiden och spelare som har fått mindre speltid i andra matcher fick komma in och ta stort ansvar. Norrbacka vann matchen betryggande med en bra avslutning som klon på verket. Man vill ge ett stort beröm till en hårt arbetande Per Byqvist och de lite mer orutinerade spelarna Niklas Larsson, Sebastian Forsen samt Jonas Tobiasson som sköt mycket bra i matchen men mattades kanske lite mot slutet. Ett stort beröm till Eskilstuna spelaren Robin Meng som visade på ett bra skytte ute på banan och var hela tiden ett hot mot Norrbackas korg.

Sista matchen mot serie ledarna Norrköping Dolphins blev en rysare i fyra akter, där Norrbacka drog det längst strået. Norrbacka låg under hela matchen tills det återstod en minut då Norrbacka ledde för första gången i matchen. Norrköping som har ett ganska snabbt och jämnlångt lag pressade hela matchen och gav Norrbacka stora svårigheter att få upp bollen över halva banan, (flera 8 sekunders avblåsningar). Man fick även Norrbacka till många turn-overs. Utifrån det bra försvarsspelet borde man nog ha avgjort matchen på ett tidigt skedde, detta faktum borde nog coachen i Norrköping klia sig i huvudet och undra varför man inte kunde förvalta bättre. Att inte kunna utnyttja fördelen med att Norrbacka hade foul-problem sista perioden var också ett faktum som avgjorde.

Det tar emot att kritisera domare när man vinner matcher, men Norrbacka spelarna var inte nöjda med de grå lagets spelare som de tycker har en mycket ojämn bedömning på stolskontakter beroende på var spelet befinner sig på banan. Det är tråkigt att konstatera att domarna med några undantag inte utvecklas i samma takt som spelet utvecklas, det finns stora brister på kompetensen på domarna när det gäller bedömningen på rullstolskontakter och rullstolsteknik vad man kan göra och får göra.

Norrbacka kämpade heroiskt hela matchen och lyckades med att vända sista tio minuters periodens underläge med 10 poäng till en seger med 2 poäng. Norrbacka vann sista perioden med 18-6. En del rutin och bra försvarsspel var nog segerreceptet som avgjorde matchen. Mattias Hackzells två satta straffar när det återstod 5,5 sekunder blev avgörande, Norrköping lyckades inte åstadkomma något bra sista avslut på matchen. Tomas Åkerbergs sista skott var inte speciellt nära att gå i korgen.

Mycket bra spelande Niklas Larsson gjorde några viktiga poäng och bidrog med mycket bra försvarsspel mot spelare med betydligt högre spelarpoäng än vad han själv är. En lay-up som fastnar i minnet är när Niklas kommer in i mitten av zonen och fintar bort den rutinerade Tomas Åkerberg och sätter en snygg och mycket viktig lay-up - kanske matchens prestation.

Nu återstår en omgång av SM-serien och Norrbacka är klara för slutspel, då hoppas man ha tillbaka sin snabbaste spelare Patrik Nylander som inte kunnat delta denna omgång pga en operation han nyligen genomgått.

Bakom tangentbordet,

Uppdaterad Mars 19, 2008