Rullstolsbasket Bordtennis Idrottsskolan Abrahamsdagen

Rullstolsbasket SM-omgång 3 - 2008

Norrbacka slog Nacka HI och FIFH Malmö i SM omg 3 i Eskilstuna
Norrbacka lyckades vinna två av tre matcher under SM omgång tre som arrangerades av Eskilstuna HIF.

I första matchen mot FIFH Malmö var det helt jämnt fram till tredje perioden då Norrbacka lade i en växel till och helplanspressade ett då väldigt tamt Malmö. Det var turnovers från Malmö och en mängd steels från Norrbacka som resulterade i många lätta poäng framförallt från Patrik Nylander som gjorde hela 28 poäng. Slutsiffrorna skrevs till 71-39. I och med den segern fick Norrbacka 2-1 i inbördes möten mot Malmö vilket var målet med helgen. I andra matchen mot Norrköping Dolphins blev Norrbacka överkörda av ett mycket bra spelande Dolphins, segern blev till slut 64-42 till Dolphins. Enligt Dolphins Coach är det nya tider och nya mästare ska koras.

I sista matchen för helgen var det ett mycket koncentrerat Norrbacka som skulle möta SM favoriterna Nacka HI med flera fd Norrbacka spelare i laget. Nacka har lånat Lena Henriksson från Norrbacka för sitt Europa cup spelande längre fram på säsongen och från Nacka har Norrbacka fått över Jonas Tobiasson. Båda dessa spelare gjorde en väldigt bra match och Jonas blev matchhjälte för Norrbacka då han la i den sista avgörande spelpoängen efter ett mönster anfall av Norrbacka som Jonas avslutade mot sina fd. klubbkamrater på bästa möjliga sätt. Grattis Jonas och välkommen till Norrbacka.

En gedigen laginsats med en mycket lyckad gameplan från Coach Per Uhlen som genomfördes på ett bra sätt av hela laget ledde till seger mot ett tappert kämpande Nacka HI med 64-61.

Norrbacka saknade under helgen två spelare från första femman Per Byqvist på semester resa för att fira en jämn födelsedag (Grattis) och basket kometen Niklas Larsson som är på tennisturnering i Australien.

Nästa matchande för laget är Malmö Open 8-10 februari och då hoppas vi kunna bjuda på fler överraskningar.

Vid pennan,
L-G Andersson