Rullstolsbasket SM-omgång 3 - 2007

Norrbacka upp i topp i rullstolsbasketligan.
Ordning är återställd just nu, Norrbacka leder ligan. Återigen, andra gången denna säsong tog Norrbacka full poäng under en liga sammandragning denna gång i Göteborg och Gothia Arena. De tre segrarna togs mot Norrköping 50-49 Eskilstuna 76-28 och Norrköping igen med 75-44.

Norrbacka började spela mot Norrköpings Dolphins och vi fick en bra start på matchen med en liten ledning från början. Tyvärr tog det plötsligt bara stopp med poäng görandet, vi sköt från bra lägen, men det missades på alla händer. Den eller de som skulle leda spelet ute på banan syntes ej i matchen, inga linjer eller uppsatta spel fungerade, ändå har mycket tid lagts på detta under träning den sista tiden. Det verkade som spelarna inte trodde på vårat eget spel och bara ville gå på egna initiativ vilket inte klarades av heller.

Norrköping sjönk hela tiden ihop i en liten zon och vi förmådde inte skjuta sönder dem utifrån 3 sekunders område och inside var det fullt med Norrköpingsspelare som tog upp all plats och vi förmådde då inte utnyttja våra två långa spelare som det var önskvärt.

Försvarsspelet kanske man inte kan klaga speciellt mycket på då bara 49 poäng släpptes in. Dock finns det detaljer att slippa på, ut blockering vid returtaggning och hjälpförsvar spelet kan bli bättre.

Matchen vanns på grund av att vi i sista quartern övergick till en hel plans press och äntligen kom aggressiviteten fram hos våra spelare och vi kunde avgöra med lätta poäng på layups. Per Uhlen blev match hjälte med att sätta sista 2 poängaren från nära håll. Norrköping hade en chans att gå till ledning men vi stressade dem till ett mycket dåligt avslut och kunde sedan hålla bollen. Mathias Hackzell foulades när det var 1,2 sekunder kvar och fick skjuta 2 straff kast, meningen var att sätta första och sedan skjuta i ringen för att göra det mycket svårt för Norrköping att hinna med ett skott. Resultatet blev att han missade första och missade andra föra att få igång klockan.

Våran andra match var mot Eskilstuna och vi vann ganska enkelt med 76-28. Vad man kan komma ihåg från denna match var att alla bidrog med att göra poäng och att inställningen var bättre än i första matchen. Mycket roligt att se Niklas Rossi kämpa och slita, ta returer och göra poäng. Svante Johansson är också på väg tillbaka efter att inte ha spelat basket på denna nivå på ett antal år. Svante saknar lite tempo och tajming i spelet och är lite för försiktig och defensiv i sitt försvars spel, han jobbar på med det och det blir bättre.

Vårat inside spel var i denna match bra och både Mathias Hackzell och Per Byquist dominerade stort under korgarna.

Eskilstuna har en mycket lovande spelare i Robin Meng som kan bli en ny Hussein Hadari, vad som behövs är att han får en skolning och träning som Hussein fick i Norrbacka.

Sista matchen under denna omgång spelades mot Norrköping igen. Nu var all klart överens om att vi skulle göra en mycket bättre match än förra, bättre attityd och karaktär skulle visas upp.

Det är också precis det som händer, aggressiviteten har spelarna med sig ut på banan från första stund och nu spelar vi som ett lag. Hård hel plans press efter egna mål och en aggressiv zon försvar när vi inte gör poäng. Våga ta våra skott under korgen och ute på banan, inte tänka så mycket utan spela som på träning, där många visat mycket bra form.

Vi utklassar Norrköping med 75-44 även om Norrköping orkade hålla jämna steg första quartern. Patrik Nylander stoppar i 28 poäng och visade upp lite gammal fin form, det var ett tag sedan senast. I övrigt mycket bra insatser av Per Uhlen som satte ett antal viktiga straffar vid viktiga lägen i matchen. Mathias Hackzell spelade aggressivt och bra hela matchen och Per Byquist har tagit ett stort steg i sin egen utveckling som rullstolsbasket spelare och är mycket värdefull för laget, bra returtaggning bra skott och även rullstolstekniken kommer mer och mer.

Vi ser nu fram emot Malmö Open 9-11 februari och sedan en liga omgång till i februari i Norrköping. Bra resultat och bra prestationer där kommer att stärka detta lag ytterliggare inför slut spurten av serien.

Spela boll,

Uppdaterad Februari 4, 2007