Rullstolsbasket Bordtennis Idrottsskolan Abrahamsdagen

Norrbacka vann två av tre matcher under SM helgen i Solna

Norrbacka HIF:s rullstolsbasketlag lyckades vinna två av tre matcher i helgens rullstolsbasketliga omgång den 1-2 november som genomfördes i Solnahellen.
Norrbacka började med att spela mot FIFH Malmö och vann en avslagen match ganska komfortabelt. Våra nya spelare Joakim Blomquist och Patrik Sunden spelade en hel del och börjar så smått komma in i spelet. Patrik Nylander spelade betydligt bättre denna match än förra helgen och formen kanske börjar sitta där igen. Sammanfattningsvis en ok dag på jobbet.

Andra matchen för dagen var mot regerande svenska mästarna Norrköping och att den matchen var vad laget tänkt på under en längre tid var tydligt. Norrbacka kom ut och var laddade till matchen och gav Norrköping lite att tänka på. Norrbacka gör en mycket bra match och kämpar under 40 minuter. Det som avgör matchen är ett ryck i andra perioden då Norrköping rycker från till en 10 p ledning. Fortsättningsvis är matchen sedan resultat mässigt jämn och Norrbacka försöker med en press sista minuterna utan att kunna komma närmare. Ett tydligt tecken på att Norrbacka närmat sig Norrköping om man jämn för från förra säsongen. Detta ger laget en starkt självförtroende inför kommande matcher mot Norrköping.

Tråkigt då att ännu en gång se att de grå laget på banan inte håller när det bränner till och blir tuffa fysiska matcher, de regerande svenska mästarna är tillräckligt bra utan att de behöver ha hjälp från herrarna i grått under första delen av matchen som de får, tyvärr. Dock ska sägas att även Norrköping fick några konstiga domslut mot säg. Det är ändå inte domarna som vinner matchen åt Norrköping utan en av deras spelare som är grym.

Sista matchen för helgen är derby matchen mot Nacka HI som Norrbacka vinner utan större besvär. Norrbacka spelar runt hela laget och Patrik Sunden får sitt stora genombrott med 8 p och en massa returer, grattis till en bra match. Mycket bra spelade även Lena Nordquist med 4 p och ett bra försvarsspel och några mycket bra pick and roll spel, grattis till lena också.

Ett summerande av helgen är ett bra arrangemang och helt ok resultat. Nu går laget in i en träningsperiod till nästa omgång som är i Göteborg första helgen i december.

Spela boll,

Uppdaterad November 3, 2008