Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar

Norrbacka tog full pott i första omgången av SM ligan rullstolsbasket i Eskilstuna

Norrbacka vann alla sina matcher på ett mycket övertygande sätt under omgång 1 av rullstolsbasketligan i Eskilstuna.
Norrbacka började med match mot Nacka HI och vann komfortabelt efter en trög och tempo fattig matchstart. Seger siffrorna skrevs till 52-29. Från denna match kan inte så mycket nämnas förutom att alla spelade under matchen och debutanten Joakim Blomquist gjorde sina första poäng för Norrbacka. Godkända insatser i övrigt i laget kan man ge till en bra kämpande Niklas Larsson som visade stort hjärta i spelet och att hans paralympisca form sitter i. Patrik Sunden gjorde också debut i Norrbacka tröjan och där finns mycket att hämta ur den spelaren i framtiden. Per Byquist spelade bra och kom fram i skott lägen ideligen men hade lite missflyt med skotten, men att det hos honom när som helst kan lossa skott mässigt är helt klart.

Norrbackas andra match var mot FIFH Malmö och där gick Norrbacka segrande ur matchen med siffrorna 54-43. I denna match spelade Norrbacka mycket bättre och fick igång lite av sitt spel med snabba spelvändningar och lätta poäng framförallt från Patrik Nylander. Patrik som har haft det trögt efter Paralympics att hitta formen, kanske det lossnar lite efter denna match. Godkända insatser till hela laget i denna match som var ett steg framåt jämnförelse vis med matchen mot Nacka.

Sista matchen under helgen spelades mot hemmalaget Eskilstuna HIF och återigen en säker seger med 65-40. Patrik Sunden klev in i matchen och gjorde sina första poäng i Norrbacka tröjan. Sebastian Forsen hade till denna match fått sin nya basketrullstol och spelade mycket bra och inspirerad, att ha köpt en ny basket rullstol kommer att bli ett jätte lyft för Sebastian, bara att önska lycka till. Mycket bra insatser i matchen gjorde också Niklas Larsson, Mattias Hackzell och Per Byquist.

I övrigt kan nämnas att storfavoriten till SM guldet Norrköping Dolphins imponerade och fjolårets SM finalist Nacka HI har en hel del att jobba på, saknaden efter Peter Kohlström och skadade Joakim Gustavsson var mycket stor. Göteborgs RBK med ny coach på bänken kommer nog att ligga högt i tabellen i år, kanske Norrköpings förste utmanare.

Nästa helg drar Rullstolsbasketligan till Solnahallen för matcher, Norrbacka har ett mycket tuff helg när man möter Malmö, Göteborg och storfavoriten Norrköping. Ett besök i Solnahallen för att stötta hemmalaget Norrbacka bör alla trogna Norrbacka medlemmar skriva in i sin agenda. Ett annat tips kan vara komma och se Norrköping och Sveriges nästa storstjärna i rullstolsbasket Joakim Linden, han är värd entrepengen. Om utvecklingen fortsätter i samma takt som den gjort för Joakim senaste säsongen kommer han att ta upp matchen med fd. Norrbacka nu i Gatasalaray (Turkiet) Hussein Haidari om titeln Sveriges bästa rullstolsbasket spelare. Detta radarpar kommer att dominera även landslaget i framtiden.

Vi syns i SolnaHallen 1-2 november för rullstolsbasket på högsta Svenska nivå. Norrbacka spelar följande matcher:

Lör, 01-nov, kl. 09:00, FIFH Malmö - Norrbacka HIF
Lör, 01-nov, kl. 16:00, Norrbacka HIF - Norrköping Dolphins