Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar

Rullstolsbasket SM-omgång 1 - säsongen 2008/2009

Norrbacka inleder RullstolsbasketLigan mot ärkerivalen Nacka HI
Kommande helg 25-26 oktober drar SM ligan i rullstolsbasket igång i Eskilstuna. Norrbacka börjar mot fjolårets SM silvermedaljörer Nacka HI. Det lär som vanligt bli en tuff match med Nacka som favoriter. Fortsättningen under helgen är matcher mot FIFH Malmö och hemmalaget Eskilstuna HIF. Malmö under gamle Norrbacka spelaren Matthias Simonsson som Coach är säkert ute efter revansch efter fjolårets mindre goda resultat. Laget har enligt rykten värvat in flera Danska spelare som tillsammans med Tomas Hagler från alplandet Schweiz säkert kommer att göra livet surt för Norrbacka och de andra lagen i Ligan. Eskilstuna som Norrbacka möter i helgens sista match kommer säkert att ta flera långa steg framåt även denna säsong, storstjärnan i Eskilstuna Robin Meng kommer att få dra ett tufft lass och mycket hänger på honom. Om Robin håller huvudet högt och spelar en basket som han behärskar och de andra i laget hänger med i kommer säkert framgång att nås.

Norrbacka har haft en bra träningsnärvaro under säsongs upptakten till skillnad på hur det sett ut ett antal år tillbaka. Norrbacka har träningsspelat mot Nacka och Norrköping med bra och mindre bra framgång. Norrbacka kommer att ge nya spelare som Sebastian Forsèn i första hand och Joakim Blomqvist och Patrik Sundèn möjlighet att spela sig in i laget. Viktigt för laget är också att Per Byquist och Niklas Larsson fortsätter att utvecklas och tar ytterliggare ett eller flera steg i sin basket utveckling, stora möjligheter finns för dem att göra det. Patrik Nylander Norrbackas tredje Paralympics spelare (Per Byquist och Niklas Larsson de övriga två) måste också få till en mycket bättre säsong än den förra säsongen, tydliga signaler från Patrik är att han satsar på att göra det. Matthias Hackzell kommer som vanligt att få dra ett stort och tungt lass för laget med sitt uppoffrande lagspel, för Matthias är det viktigt att motivationen finns, då kommer han att gå en mycket bra säsong till mötes. Jonas Tobiasson och Lena Nordquist kommer säkert att kämpa på under varje träning och match för att vissa vilka duktiga spelare de är. En mycket intressant femma kommer att bestå av Per, Matthias, Jonas, Lena och L-G, en lång och fysisk stark femma som kommer att överraska många lag.

Norrbacka ser fram emot en rolig och spännande säsong, där att ta tillbaka SM Guldet till Solna kanske inte är helt omöjligt. Dock är Norrköping Dolphins klara favoriter och Göteborgs RBK vill säkert ha ett ord med i spelet.

Be care out there !!!!!!!!!

Ps Grattis Lena till att ha blivit fru Lena Nordquist Ds

Spela boll,