Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar

Svenska Mästare 2007, Norrbacka HIF

Norrbacka HIF kom, sågs och segrade i SM slutspelet i Eskilstuna sporthall

Norrbacka vann en klar final seger med 50-38, (24-12) mot Nacka HI och lagkapten Per Uhlen fick lyfta SM bucklan för Norrbacka återigen. (Bucklan var utlånad till Malmö 2006). Detta var Norrbacka HIF:s 26 SM GULD av 31 möjliga! Bara det är en bragd som kanske aldrig kommer att slås av någon annan lagidrott.

Svenska Mästare 2007 - Norrbacka HIF
Norrbacka började helgens spel mot Norrköping Dolphins i semifinalen, det blev en klar seger med 55-38 (24-24). Norrbacka började spelet ganska nervöst och framförallt spelades det inget vidare offensivt spel. Däremot fungerade det defensiva spelet bra som varierades med 2-1-2 press och Zon försvar. Bäst i Norrbacka lyckades Patrik Nylander som svarade för 10 poäng och bra försvarsspel under de första 20 minuterna. Norrbacka kom in till den tredje quartern med bara en sak i huvudet, att nu skulle matchen avgöras och spelas hem. Så blev det också - efter snabba 10-0 i början av tredje perioden var Norrköping ett slaget lag och efter hand drygades försprånget ut till komfortabla 55-38. Bästa poäng görare Patrik Nylander 15 p, Mathias Hackzell 10 p och L-G Andersson 10 p.

Det var ett tillfredställt Norrbacka som kunde konstatera att en dag på jobbet var över. Nu kunde man sätta sig på sidan och titta på den andra semifinalen som spelades mellan fjolårs mästarna FIFH Malmö och Nacka HI. Tyvärr för Malmö så kunde man inte mönstra bästa tänkbara lag då Malmös import Tomas Hagler ej kunde närvara. Nacka HI gick segrande ur den matchen som väntat, då de var solklara favoriter till att vinna SM guldet.

En glad Sebastian omfamnar sin lagkamrat Niklas efter att Guldet är säkrat! Nacka:s Jocke Gustafsson ser besviket på...
Finalmatchen började mycket nervöst från båda lagen och det märktes framförallt på skyttet. I första perioden var det helt jämnt och i den andra kom det avgörande rycket då Norrbacka gick upp i en ledning med 12 p. Den ledningen förvaltade sedan Norrbacka under hela matchen. Nacka gjorde sina försök att få sina skyttar "heta" men Norrbacka försvaret spelade helt suveränt. Nacka fick bara skjuta ett skott per anfall eftersom LG Andersson sög alla defensiva returer. Gunnar Berglund i Nacka måste drömma mardrömmar om Per Uhlen som raderade ut Nacka spelaren totalt. Det försvarsspel som Per Uhlen presterade har alla svenska rullstolsbasket spelare att lära av och ta efter - helt suveränt. Nacka:s andra storskytt fd Norrbacka produkten Jocke Gustavsson hade heller inget att sätta emot. Per Byqvist, vars uppgift var att spela försvar på Nacka spelaren, lyckades radera bort Jocke från "kartan". Per hade god hjälp av en mycket smart spelande Mathias Hackzell som alltid fanns till hands med hjälpförsvar.

Norrbackas seger låg mycket i att man lyckades följa den utarbetade "gameplanen" till punkt och pricka. Nacka hade inget motvapen denna dag.

Bästa poäng plockare i final matchen för Norrbacka var Mathias Hackzell och L-G Andersson på 16 p vardera och Per Byqvist med 11 p. Per Byqvist blev också utsedd till matchens lirare och gjorde sin kanske bästa match i Norrbacka tröjan - bäst när det gäller!

Det blev en glad och trevlig resa hem till Stockholm och kvällen avslutades med SM middag på restaurang och seger tal av klubbens ordförande Birger Nord. Efter tal och middag bar det ut i Stockholms natten med ett besök på Cafe Opera.

Ännu en säsong avlutas på ett väldigt positivt sätt för de aktiva i Norrbackas basket lag och laget vill framföra ett Tack till sponsorer och andra samarbetspartners.

[ Hem | Arkiv | Verksamhet | Om NHIF | Kontakt | Sponsorer | Länkar ]
Uppdaterad Maj 8, 2007