Storseger för Akropol/Norrbacka.

Igårdagens derbymatch mellan Akropol/Norrbacka och Nacka HI blev det en mycket övertygande och klar seger för Akropol/Norrbacka med 87-37 (43-17).

Vi kom ut till matchen med rätt inställning och med ambitionen att göra allt rätt och enkelt, man brukar säga att enkel basket är bästa basketen, så var det verkligen igår. Vi drog upp tempot i offensiven men klarade att spela snabbt utan att göra några TO. Aggresiviteten i helplanspressen var strålande vilket fick Nacka att göra många TO. Första Q var nog lagets näst bästa på hela säsongen och ställningen var hela 25-4 efter Q 1. Vi började tidigt att gå runt på alla spelare som fanns tillgängliga och alla fick många spelminuter.

Individuellt var Hussein Haidari strålande bra i defensiven och det var en mycket spelsugen Hussein man fick se denna kväll, han varvade påpassliga steals med snygga assist. Per Byquist och Ziad Aljashamy dominerade oväntat mycket under korgarna mot ett så långt lag som Nacka. Patrik Nylander börjar komma igång efter sjukdom, vad som man hoppas få ut mer av honom är hans skott utifrån. Andreas Lilja gör nog sin bästa match i Akropol/Norrbacka tröjan och börjar så sakta hitta sin roll i laget.

Känns som laget börjar hitta rätt i spelet och att formen börjar närma sig inför ett av säsongen stora mål kvalspel till Euroleuge 3 i Sarajevo 7-10 mars. Akropol/Norrbacka gör nu säsongens 3: de resa till Lund för spel i Malmö open till kommande helg, en chans att få mäta sig med något lag som kvalar till Euroleuge 2. Vi siktar på bra prestationer under Malmö open och får spela minst 4 matcher under kort tid, precis som i kvalspelet i Sarajevo. Det är bästa sättet att få träning spela många matcher.

Poäng

Per Byquist, 24 p