Akropol/Norrbacka vann tidig seriefinal

Akropol/Norrbacka vann den tidiga seriefinalen mot Norrköping Dolphins i Ungdomens Hus med 58-45 i Basketligan rullstol.

En mycket stark inledning på matchen gav otroliga 17-0 efter ca 7 minutersspel av första Q. De snabba omställningarna gav bra utdelning och enkla layup avslut gav poäng efter poäng. Dolphins kom dock tillbaka i slutet på Q 1 och det gav en 8-2 run för dem.

Q 2 blev jämn och matchbilden blev lite som i första matchen mellan lagen i Norrköping, dåligt skytte. Akropol/Norrbacka vann Q 2 med 14-13.

Akropol/Norrbacka har haft Q 3 som sin sämsta Q men denna gång kom ännu en urladdning i matchen från laget och det betydde 19-11 och matchen var avgjord. Joakim Blomquist och Sebastian Forsèn spelade båda utmärkt i denna Q både offensivt och defensivt.

Sista Q blev lite avslagen från Akropol/Norrbackas sida och Dolphins var inte sena med att spela sin bästa basket den Q, Dolphins vann den också enkelt med 14-6.

Tyvärr hade Norrköping problem med att ta sig fram till Ungdomens Hus med bussen så matchen blev ca: 30 minuter sen. Kanske blev det ett störnings moment för laget?

Ett stort beröm till Joakim Blomquist i Akropol/Norrbacka som gjorde en otrolig bra prestation och 20 poäng, minst lika bra i Dolphins var Mårten Lilja med 21 poäng. Båda dessa spelare är eller har varit med i den satsning som gjorts på U-22 landslaget och mycket grund i deras spel kommer därifrån. Dessa två spelare kommer Sverige ha stor nytta av i framtiden och spel utomlands är dessa spelares nästa steg i utvecklingen. Bra i Akropol/Norrbacka var också Besse Hadi i sin roll på banan och Per Byquist visade utmärkt försvarsspel som man ej sett från honom tidigare.

Nu är det bara för Akropol/Norrbacka att vara ödmjuka efter seger och se fram emot nästa match som är ett derby mot Nacka HI nästa onsdag i Tollarebollhall.

Poäng
Joakim Blomquist, 20 p.