SM GULD, SM GULD, SM GULD

Akropol/Norrbacka försvarade SM Guldet från förra säsongen genom att besegra Norrköping Dolphins i finalen med 54-47 (25-18).

Akropol/Norrbacka vann sin semifinal mot GRBK med på lördagen med 72-39 och var då klara för final. Det blev inte helt överraskande Norrköping Dolphins man skulle få möta. Dolphins hade en tuff match mot ett ursinnigt kämpande FIFH Malmö som verkligen bjöd upp till bra motstånd i den semifinalen.

Söndagens final inleddes med några prisutdelningar och där belönades Joakim Blomquist till årets MVP och Ziad Aljashamy fick pris som årtes lyft, vi gratulerar killarna till dessa priser. Så var det dags för uppkast och en tuff och jämn match kom att utspelas, båda lagen var nog rejält nervösa för det blev en poäng fattig match med bra försvarsspel från båda sidor. Akropol/Norrbacka tog ledningen rätt omgående i matchen och höll sedan undan, ledningen var uppe i 12 poäng i tredje Q, men då verkade laget slappna av och den chansen missade inte Dolphins, de tog nästan in hela försprånget och var nere i 2 poängs underläge i Q 4. Akropol/Norrbacka skärpte dock till spelet och försvaret och Hussein Haidaris 3 poängsskott med ngn minut kvar att spela fick Dolphins att hänga lite med huvudet, kanske matchavgörande med det skottet. Att besegra storfavoriterna Dolphins för andra året i rad tyder på att Akropol/Norrbacka är ett bra lag, för Dolphins är mycket bra lag med många duktiga spelare.

Ett mycket stolt och glatt lag fick för andra året i rad ta emot Guldmedlajerna och lite firande innan den långa resan hem började. Ett stort Grattis till alla spelare för en mycket bra resultat. På torsdag bär det av för Akropol/Norrbacka för finalspel i Challenge Cup, det är tätt på given, men det är kul och stimulerande.

Uppdaterad April 22, 2013