Akropol/Norrbacka spelar seriefinal mot Norrköping Dolphins.

Sista seriematchen mot Norrköping Dolphins och tillika seriefinal i basketligan rullstol för Akroplo/Norrbacka i Ungdomens Hus på tisdag den 19 februari kl. 19.30. Den matchen hoppas jag ingen tänker missa, segraren från den matchen är nog också trolig seriesegrare trots att det återstår några matcher till innan serien är slut.

I senaste matchen som spelades i Stadium Arena vann Dolphins klart efter att matchen varit jämn i 3 Q:ar, nu är Akropol/Norrbacka sugna på revanch. Akropol/Norrbackas matcher mot Dolphins är alltid jämna och sevärda, en viss prestige finns mellan dessa två lag som förnärvarande nog är Sveriges två bästa lag. Dolphins har ett jämnt och långt lag och en mycket bra bladning av unga hungriga spelare och några gamla rutinerade spelare. Mot detta ställer Akropol/Norrbacka ett lag som är på vissa spelare är snabbare, men kan inte matcha Dolphins längd, utan får försöka kompensera det med teknik, inte helt lätt. Det kommer att bli tuffa tag under korgen och Akropol/Norrbacka hoppas att formen hos Per Byquist och Ziad Aljashamy fortsätter att stiga som den gjort under hela säsongen, samt att Akropol/Norrbacks två guards Jocke Blomquist och Hussein Haidari ska kunna leda laget och skjuta bra ute på banan, det är nog ett måste om Akropl/Norrbacka ska gå segrande från matchen.

Om Akropol/Norrbacka kan bjuda upp tillika bra spel som senast hemma mot Dolphins då laget ledde med 17-0 efter ca: 5-6 minuters spel då kan man hoppas och tro på en seger, men den matchen är historia det är nu en ny match och nya förutsättningar som gäller, men ibland har traditionen en stark förankring, den som tänker se matchen och det hoppas Akropol/Norrbacka är många kommer att få svar på frågan.

Uppdaterad Februari 19, 2013