Akropol/Norrbacka vann seriefinalen.

Gårdagens seriefinal match i basketligan rullstol vanns av Akropol/Norrbacka mot de stora SM favoriterna Norrköpings Dolphins med 62-50.

Akropl/Norrbacka kom ut till matchen med skärpa och rätt inställning och fick en bra start i matchen och en ledning efter första Q med 14-13. I andra Q visade Akropol/Norrbacka på hur man spelar bra försvar och vänder spelet för att få lätta poäng, laget vann andra Q med hela 19-6. Tredje Q fortsatte med bra spel och ledningen var uppe i över 20 poäng, en eloge till Dolphins som aldrig gav upp utan kämpade väl och var nere som minst i fjärde Q i 6 poäng underläge. Dock kändes det som att Akropol/Norrbacka hade kontroll på läget och man utnyttjade klockan för att spela av matchen och till slut vinna med 12 poäng.

Akropol/Norrbacka börjar hitta ett lagspel som kommer att behövas under kvalspelet till Euroleague i Sarajevo om ca. 3 veckor. Godkänt spel av hela laget med extra beröm till Akropol/Norrbackas båda guards Hussein Haidari och Jocke Blomquist, Besse Hadi gjorde kanske sin bästa match för laget och bidrog med många poäng. När Besse får till det defensiva spelet då kommer det att bli riktigt bra. Akropol/Norrbackas center Per Byquist bidrog starkt i returtagningen, tyvärr kom Per inte till i det offensiva spelet som han brukar göra, men Per drar på sig mycket försvar vilket öppnar för andra medspelar.

En hel del trogen publik från Akropol och familjemedlemmar i laget följer matcherna, vilket spelarna är värda, dock undrar man var Norrbackas fd spelare, medlemmar mfl är? Laget och spelarna är värda att fler kommer och tittar på matcherna och igår var det seriefinal med kanske Sveriges två bästa rullstolsbasketlag.

Poäng:
Hussein Haidari, 17 p