Rapport från matchen mot Nacka HI

Seger för för Akropol/Norrbacka i gårdagens derbymatch mot Nacka HI.

Akropol/Norrbacka lyckades besegra formstarka Nacka HI i gårdagens derbymatch i Tollarebollhall med 60-49 (31-21). En derbymatch är alltid väldigt svår, och matchen mot Nacka HI var inget undantag. Nacka HI har ett långt lag som är starka under egen korg och offensivt har de duktiga skyttar om de får tid på sig att komma till skott. Att få den tiden att komma till skott lyckades Akropol/Norrbacka se till att Nacka HI inte fick speciellt ofta.

Akropol/Norrbacka gjorde en utmärkt match i defensiven och släppte bara in 49 poäng, den starka och aggresiva helplanspressen fungerade utmärkt och fick Nacka HI till många TO och svåra och stressade skott. Akropol/Norrbackas Hussein Haidari gjorde ett enormt arbete i pressen och hade väldigt många steals (var är statistiken i basketligan rullstol). Att Hussein Haidari är en av världens bästa i det defensiva spelet vissade han verkligen upp i denna match, Hussein var överallt i defensiven. I det offensiva spelet fanns det mer att önska än det som levererades. Skyttet var ojämnt från spelarnas sida och procenten var inte bra på någon. Dock ska Nacka HI ha en stor eloge för deras spel i egen zon, där man krymper ihop och släpper skott utifrån golvet, Nacka HI är svårspelade om man inte skjuter bra från halvdistans. De gånger Akropol/Norrbacka kunde vända spelet snabbt och få lätta layups skulle visa sig avgörande, då spelet mot samlat försvar var helt jämnt.

Nu tar Akropol/Norrbacka det lite lugnt med träningen 1-2 veckor, rehab tränar och laddar för vårsäsongens stora mål Eropacupspel som börjar med ett kval i Sarajevo 7-10 mars. Paralellt med detta ska ligaspelet genomföras och Malmö Open ska spelas, det blir intensiva, tuffa och roliga månader framöver med mycket träning och många matcher.

En höst som gett serieledning och 8 segrar och bara 1 förlust mot SM favoriterna Norrköping Dolphins på bortaplan. Det finns anledning att vara nöjda men ännu återstår det mycket arbete för att nå så långt som laget vill.

Poäng Akropol/Norrbacka

Joakim Blomquist, 16 p