Matchrapport från gårdagensmatch mot Eskilstuna BBK

Seger och serieledning för Akropol/Norrbacka.

Seger i lördagens bortamatch mot Eskilstuna BBK innebär att Akropol/Norrbacka nu gått upp i serieledning i Basketligan rullstol. Det blev en övertygande seger med siffrorna 73-45 för Akropol/Norrbacka och laget ser redan nu fram emot derbymatchen mot Nacka HI på onsdag. Akropol/Norrbacka började matchen i ett högt tempo och fick till bra och lätta avslut och kunde gå ifrån i matchprotokollet omgående. Ett aggresivt försvarsspel som skapade stora problem för Eskilstuna BBK att komma till bra avslut var också starkt bidragande till segern.

Akropol/Norrbacka dominerade stort under båda korgarna, speciellt Per Byquist har hittat en toppform 26 poäng och många starka returer under båda korgarna. Hussein Haidari blixtrade till med ett antal mycket snygga assist och 15 poäng. Joakim Blomquist fick utmaningen att spela försvar på Eskilstunas förkvällen bästa spelare Robin Meng, det utfördes på ett bra vis och Jocke tvingade Robin Meng till många svåra avslut när 24 sekunders klockan var på väg att ljuda.

Ett gediget och bra arbete av laget utan att laget spelade på topp kan sammanfatta denna match. Sista matchen innan uppehållet för jul och nyår spelas på onsdag mot Nacka HI. Efter uppehållet blir det en rivstart med en viktig och avgörande period för Akropol/Norrbacka med 5 matcher på 12 dagar i början på januari.

Poäng
Per Byquist, 26