Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar
Rullstolsbasket Bordtennis Idrottsskolan Abrahamsdagen

Malmö Open 2008

Norrbacka tvåa i Malmö Open 2008

Norrbacka HIF rullstolsbasketlag lyckades bli två i Malmö Open 2008 efter finalförlust mot storfavoriten Nacka HI.

Norrbacka började sitt matchande mot Nacka HI:s andra lag och vann en komfortabel sege. Nyförvärvet från Nacka Jonas Tobiasson gjorde en mycket bra match och bidrog med både poäng och bra returtagning. Jonas tar chansen när den bjuds och visar en bra attityd. Bäste poänggörare i Norrbacka var Patrik Nylander som firade stora triumfer med sin snabbhet och lätta layup poäng, men visade också upp ett bra skytte.

Nästa match mot Cardiff var också en stabil match med en klar seger som resultat. Bra spelade Niklas Larsson som visade prov på bra speluppfattning och fick många fina lägen för skott och lay up. Återigen var Patrik Nylander bästa poängplockare.

Gruppfinalen mot hemmalaget FIFH Malmö blev en poängsnål match med två väldigt bra defensivt spelande lag. Norrbacka spelade tålmodigt och fick sina poäng efter hand, bra spel stod Per Byqvist och Matthias Hackzell för där deras längd och fysik kom väl till pass. Norrbacka hade full kontroll över den defensiva returtagningen vilket var väldigt avgörande i denna poängsnåla match.

I finalen mot Norrbacka var det första perioden som blev avgörande för matchens utgång, då Nacka kunde rycka ifrån med nio poäng, vilket också blev skillnaden i slutresultatet. Norrbacka hade chansen långt in i matchen men några tvivelaktiga beslut från de grå klädda gentlemännen på banan kanske var en del av avgörandet.

Det var ändå bra att se att Norrbacka återigen kunde störa storfavoriterna i Sverige just nu Nacka och pressa dem till en spännande match. Norrbacka hoppas få fler chanser mot Nacka och känner sig inte slagna på förhand.

I Nacka spelar många fd. Norrbacka-spelare och Lena Henriksson som är utlånad till Nacka fick pris som MVP i finalen. Norrbacka får skylla sig själva när de utbildar henne och sen lånar ut henne. Anledningen till utlåningen är att Nacka HI ska spela Europa Cup kval och behöver ytterliggare en bra "lågpoängare". Norrbacka önskar Nacka och Lena lycka till i kvalet.

Norrbacka hade bara sex spelare med sig till Malmö Open vilket måste anses som anmärkningsvärt, Per Uhlen borta pga arbete och Stefan Wegeborn tackat nej tidigt. Då fanns här chansen för spelare att få mycket speltid, men då tackar ytterliggare två spelare nej till turneringen väldigt sent. Glädjande att se är att vissa tar chansen när den kommer och spelar bra med stort hjärta och framförallt rätt attityd, ett stort plus till Niklas Larsson och Jonas Tobiasson som fick chansen och tog den på ett beröm värt sett.

Bakom tangentbordet,
L-G Andersson