Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar

Malmö open 2007

Ett bakslag för Norrbacka basket

Under helgen 9-11 februari arrangerades Malmö Open med ca: 2 500 deltagare i 10 idrotter.

Norrbacka HIF var med som vanligt i basketen. Laget åkte ner med förhoppningar om att rätta till lite av förra årets mindre bra resultat en tredje placering. Tyvärr gick det inte bättre i år utan vi tappade ännu en placering, vi blev fyra.

Vi började turneringen mot det Tyska laget Roostock och vann den matchen ganska bekvämt. Vi tog ledningen och höll den hela matchen och drygade ut försprånget på slutet. Slutresultatet blev 62-40, mycket bra spelade Per Byquist och Patrik Nylander.

Norrbackas andra match var mot Danska laget Odense och återigen spelade Norrbacka mycket bra. Aggressivt försvars spel och snabba spelvändningar var det som fungerade bäst. Återigen mycket bra insats av Per och Patrick men även Mattias Hackzell visade upp lite av varför han var med landslaget till VM. Mattias skulle behöva spela mycket oftare på denna nivå för att Norrbacka ska kunna nå riktigt bra resultat. Per Uhlen och Stefan Wegeborn kompletterade de andra på ett bra vis.

Tredje matchen för dagen var grupp finalen mot Nacka HI. Den matchen hade laget sett framemot under en längre tid och var väl förberedda med en matchplan som hade lagts upp och som följdes under hela matchen. Tyvärr var Nacka HI (läs Joakim Gustavsson 41 poäng) alldeles för bra denna kväll och Norrbacka lyckades inte få den matchstart som hade behövts.

Norrbacka skiftade spelare som skulle spela mot Joakim Gustavsson flera gånger men inte mycket hjälpte. Det var bara för Norrbacka att tacka för matchen och önska Nacka lycka till i finalen. Slutsiffrorna blev 72-55 till Nacka.

Tyvärr för båda lagen spelades denna match i Helenelunds B-hall som inte är värdig att användas under en så bra turnering som Malmö Open. För att få till ännu högre status på turneringen så måste arrangörerna göra en förändring och flytta matcherna från denna hall, det är nog alla lag helt överens om. Detta är definitivt ingen bortförklaring för att Norrbacka förlorade utan bara fakta.

Norrbackas match om 3:de priset blev en avslagen historia som Norrbacka förlorade med 7 poäng. Att nämnas från den matchen är att Anders Forslund gjorde sin bästa match för säsongen och visade att han har kvar att ge fortfarande. Mycket bra spelat Anders. Fortsätter Anders så ligger dörren öppen till start femman.

Sammanfattningsvis så kan inte Norrbacka vara nöjda med denna helg och behöver nog ta sig en funderare på över hur laget ska vara komponerat på planen. Alla spelare måste också höja sig och prestera bättre även när inte spelet flyter på. Norrbackas två VM spelare från 2006 kan bättre och det behöver laget, de måste vissa vägen och hålla en hög och jämn nivå under hela turneringen. Även andra rutinerade spelare som finns i laget måste höja sig. Det är bara att bryta ihop och ladda om batterierna till SM omgång fyra som går i Norrköping om 2 veckor.

Spela boll,

[ Hem | Arkiv | Verksamhet | Om NHIF | Kontakt | Sponsorer | Länkar ]